Yhteysalukset

Kotkan Kuusisesta lähtevät yhteysalukset m/s Otava ja m/s Tekla I, jotka kuljettavat matkustajia ja autoja Kotkan saaristoon Kuutsaloon, Kaunissaareen, Haapasaareen, Rankkiin ja Kirkonmaahan. Näitä aluksia tuuraa tarvittaessa m/s Finnö. Liikennöintiä lähisaariin on lähes jokaisena viikonpäivänä. Saarelaisille yhteysalus on välttämätön liikkumisväline, etenkin talviaikana, jolloin omalla veneellä ei pysty jäiden takia ajamaan. Liikennöinnistä vastaa Finferries-varustamo.

Kovat jäätalvet laittavat yhteysalukset koville. Kovat myrskytuulet, ahto- ja teräsjää vaikeuttavat kulkua saaristoon. Alhainen merivedenkorkeus (-50 cm) estää liikennöinnin Kuutsaloon ja Kaunissaareen. Yhteysalukset nostetaan välillä myös telakalle huoltoa varten ja silloin liikennekäyttöön otetaan vara-alukset. Finnö on ollut vara-aluksena myös teknisten ongelmien sattuessa. Vuoden 2024 alusta Kotkaan saapui Rosala II, joka paikkasi Tekla I vuorot sen moottorinvaihdon telakka-ajan. Tekla telakoitiin Loviisan Valkoon.

Yhteysalusten aikataulut Kotkan saaristoon

Otava tulossa Kuutsaloon 9.4.2018

Otava vanhoissa väreissä 2.2.2016 saapumassa Mulliin.

Tekla I Mullissa 17.2.2018

Vara-alus Finnö Kuutsalon vesillä 5.7.2018

Tekla II

Rosala II

Vuoromoottorit

Vuoromoottorit, kotkalaisittain tuurit, ovat kuuluneet aina historiaani. Kotisaareeni Kuutsaloon kuljettiin tuurilla, joka kulki joka arkipäivä kolmesti, viikonloppuisin kahdesti päivässä. Vuoromoottoreiden lähtöpaikkana oli Sapokka. Myös Haapasaareen ja Kaunissaareen kulki omat vuorot ja tietenkin Varissaareen eli Vaakkuun.

Nykyisin Sapokasta ajaa m/s Klippan Varissaareen ja m/s Jaana reittiä Kotka-Kukouri-Lehmä-Kirkonmaa-Rankki. Lisäksi Haminasta kulkee MeriSetin Viklat Tammioon, Ulko-Tammioon sekä juhannusvuoroa Kaunissaareen. MeriSet järjestää myös jokiristeilyjä Kymijoen Korkeakoskenhaaraan. Kantasatamasta lähtee kaljaasi Vivan, jonka matkassa pääsee tutustumaan Kotkan kauniiseen saaristoon.

Vuoromoottoreiden bongailu on mukavaa merellä kulkiessa. Kotkalainen tapa on tervehtiä vastaantulijaa merellä, oli kyseessä sitten soutuvene, liippari, vuoromoottori tai vaikkapa merivartijat. Lähes aina kättään nostaessa saa takaisin vuoromoottorin kyydissä olevien matkustajien vilkutukset.

Jaana 23.5.2019.

Vuoromoottori Klippan palaamassa Varissaaresta Sapokkaan 14.6.2018.

Vikla I Sapokassa Tulikukon viereisessä laiturissa 25.9.2017.

Vikla III tulossa Sapokkaan 29.7.2017.

Vikla II matkustajineen Kotkan edustalla 26.7.2017.

Kajava Rankin laiturissa 16.7.2015.

⇐ Palaa Merellä-sivustoon