Suuri rahtilaiva hidastaa vauhtiaan. Satama lähestyy ja tuuli on myrskylukemissa, haastava keli jopa isolle laivalle. Reitti on miehistölle uusi, samoin satama ja sen vuoksi laivaan on tullut luotsi jo aiemmin luotsiveneen kyydissä. Sataman suunnasta laivaa lähestyy hinaajapari. Niiden tehtävänä on auttaa laiva turvallisesti satamaan laituriin, läpi kivikkoisen kapean väylän, luotsin apuna. Tuuli lisää painetta avulle. Kun vauhti hidastuu rahtilaivassa tarpeeksi, tuulen osuus kasvaa. Pimeä ilta pimentyy entisestään, kun valkeaa, märkää räntää alkaa sataa suurina hiutaleina. Kun laiva on kiinnitetty hinaajiin, se lipuu väylällä kohti sovittua laituripaikkaa turvallisesti. Kun laiva on saatu kiinnitettyä, hinaajat poistuvat paikalta. Satamien ahertajat, hinaajat, ovat jälleen toimineet ammattimaisena apuna. Näitä matalaperäisiä, usein jyhkeännäköisiä hinaajia, liikkuu HaminaKotkan satamassa ja sen aluevesillä päivittäin. Tehtäviä riittää, sillä alueella on matalat, kivikkoiset ja hyvinkin tuuliset rannat sekä vilkas rahtilaivaliikenne. On upeaa kuvata hinaajien kulkua ja työtä merellä.

Kotkan Merityö Oy:n hinaaja Ajo vetämässä Jyry-lauttaa 20.6.2017 Kuusisen rännissä.

Museohinaaja Merikarhu puksuttaa Kotkan vesillä 10.5.2017. Se on rakennettu vuonna 1943 Normandian maihinnousua varten. Merikarhu oli satamahinaajana vuoteen 1974 saakka, jonka jälkeen alus vuokrattiin jäänmurtotehtäviin Saimaan kanavalle. Vuonna 1990 se siirrettiin Tervasaaren satamaan museolaivaksi.