Maru

Maru on Porissa vuonna 1980 valmistettu Luvialainen Fiskari. Se on 8,5 metriä pitkä ja 2,7 metriä leveä. Moottorina on 30 heppainen Yanmar 3YM30 meridiesel (asennettu uutena keväällä 2019). Maru tuli minulle vuonna 2010 ja on siitä asti palvellut uskollisesti kovassa käytössä, toimien etupäässä työmatkakulkuneuvonani. Tunteja kaudessa kertyy liki 300. Veneilykausi alkaa heti jäiden lähdettyä huhtikuun lopulla ja loppuu jäiden tuloon marras-joulukuussa.

Kevään 2019 koneprojekti

Marun koneena ollut Perkins 3,1524 moottori alkoi syksyllä 2018 antamaan merkkejä eläkkeelle jäämisestään. Kesäisen telakoinnin jälkeen sekä öljyä että jäähdytinnestettä alkoi kulumaan huomattavat määrät. Normaalisti koko kautena koneeseen on tarvinnut lisätä öljyä litran verran. Elokuusta lähtien kone vaati öljyn lisäystä litran kuukaudessa. Samaten kävi jäähdytinnesteen kanssa. Lisäksi pakosarjansäiliö alkoi vuotaa. Korjailimme sitä kemiallisen metallin avulla, joka toimikin aina muutaman viikon. Pönttö kuitenkin jatkoi vuotamistaan aina seuraavasta kohdasta ja mitä kylmemmäksi kelit menivät, sitä huonommin paikkaukset kestivät. Myös letkut alkoivat sanomaan sopimustaan irti. Koska Maru on meille ehdoton edellytys saaressa asumiselle, päädyimme siihen, että se saa uuden koneen keväällä 2019. Projekti laitettiin hautumaan talveksi.

Perkinsin pakosarjan säiliön vuoto oli alussa hyvin voimakasta. Vettä tuli niin paljon moottorin alle, että ajon aikana tarvittiin pilssipumpun lisäksi käsipumppausta. Kemiallinen metalli tukki pahimman vuodon.

7.3.2019 oli ensimmäinen käynti Extra Marinessa, josta päätimme koneen ostaa. Päätöstä ohjasi pitkälti luottamus Perkinsiin ja sen tuttuuteen. Ennen tätä olin käynyt keskusteluja useamman henkilön kanssa eri vaihtoehdoista ja tutkaillut itsekin niitä netistä. Koska tietämykseni moottoreiden tekniikasta on melko heppoinen, yksi kriteeri konekaupoille oli palvelu. Ensimmäinen tapaaminen kauppias Jussi Kivistön kanssa vastasi täydellisesti tarpeisiimme ja pääsimme hienosti alkuun projektissa. Ensin oli pohdittavana koneen merkki, malli ja hinta. Koneen luotettavuus ja taloudellisuus olivat meidän puolelta ne avaintekijät, jotka ohjasivat valintaa. Kävimme myös läpi asioita, joita tulisi eteen varmasti ja myös asioita, joita eteen voisi tulla. Moottorin peti, konehuoneen koko, pakoputkiston ja polttoaineletkujen kunto sekä mahdollisesti myös potkurin vaihtaminen ovat lähiviikkoina syynissä. Seuraava etappi on Marun keulan vapauttaminen jäistä, lumesta ja pressusta. Näin asentaja pääsee mittailemaan ja katsastamaan tilannetta livenä.

Maru odottaa vielä pressujen alla uutta konettaan.

11.3.2019 kauppias Extra Marinesta kävi mittailemassa Marun koneen alustoja. Ennenkuin päästiin mittaushommiin, oli edessä hieman hikistä työtä, nimittäin Marun keula oli täynnä jäätä. Jääköntti ei ollutkaan aivan heppoinen vaan 20-30 cm paksu matto. Lopulta päästiin viivotinpuuhiin. Mitat otettiin ja todettiin, että uusi kone mahtuu hienosti vanhan tiloihin. Moottorin petiä pitää hieman kaventaa, sillä nykykoneet ovat pienemmän kokoisia kuin entiset. Pakoputki, meriveden ottoputken tiiviste, polttoaineletkut ja mittaritaulu uusitaan samalla. Pähkäiltiin siinä porukassa kytkimen alennuksia, jotta tiedettäisiin, käykö vanha potkuri uuden kytkimen kanssa yksiin. Koneen kierrosten pitää sopia akselin kierrosten kanssa yhteen tietyllä suhdeluvulla ja tämä taas vaikuttaa siihen, minkä kokoinen potkurin pitää olla. Pientä salapoliisityötä siis lähipäiviksi, jotta vanhan koneen kytkimen tiedot saadaan selville. Asennustyö voidaan tehdä talvisäilytyspaikalla. Yksi mahdollisuus kuitenkin on laitattaa Maruun uusi kone lämpöisessä hallissa. Maru nostettaisiin hiabilla lavalle ja vietäisiin trailerille sisätiloihin. Tämä mahdollistaisi nopeamman asennustyön eikä lumet ja jäät olisi esteenä työlle. Pieni toive olisi itselläni tietysti, että kun kone on asennettu, Maru voitaisiin laskea suoraan mereen. Seuraava etappi on tieto kokonaishinnasta ja sen jälkeen varsinainen kauppa löydään lukkoon ja kone tilataan.

Esiinkaivettu Marun konekopan edusta. Jääköntillä paksuutta n. 30 cm.

Kolmen kuukauden talviunien jälkeen kävimme Marun kajuutassa. Siellä oli kaikki ok. Kuvassa näkyvä vanha mittaritaulu saa uutta ilmettä uuden koneen myötä. Kevät on uusiutumisen aikaa 🙂

22.3.2019 hyväksyimme meille tehdyn tarjouksen koneesta ja asennustöistä varaosineen. Uusi kone on Yanmar 3YM 30hv. Kauppias tilaa koneen Hollannista ja sitten vaan odotellaan sen saapumista. Koneen saavuttua Maru siirretään lämpimään halliin ja asennustyö pääsee alkamaan.

5.4.2019 Maru nousi kumipyörien päälle ja matkusti hallin eteen odottamaan uuden koneen saapumista. 8.4. kone on vihdoin lähtenyt matkaan Hollannista. Arvioitu saapuminen on pääsiäisviikolla, jonka jälkeen asennustyö alkaa välittömästi. Oma laituri on vielä jääkentän alla. Myös laskupaikka, josta Maru mereen pulahtaa, on vielä jäässä. Oletettavaa on kuitenkin, että kahden viikon päästä meri on vapaa ja päästään vihdoin liikkeelle Marun kanssa.

Maru odottelee uutta konetta hallin edessä.

16.4.2019 saimme vihdoin tiedon, että Marun uusi moottori on saapunut ja asennustyö pääsi vihdoin alkamaan. Asennus tapahtui ulkotiloissa. Lämmin kevät piti huolen siitä, etteivät asentajat tarvinneet pipoa eikä villasukkia 😉 Vanha Perkins nostettiin samana päivänä pois ja moottoripetiä alettiin muovaamaan Yanmarin mitoille sopivaksi. Akut olimme vieneet jo aiemmin valmiiksi veneeseen. Uusi kone asennettiin moottoripedin modifioinnin jälkeen paikoilleen 23.4. ja uusi mittaripaneeli laitettiin paikoilleen. Seuraavana päivänä laitettiin kiinni uudet polttoaineletkut, pakoputken kiinnitykset ja vanhaksi menneet osat uusittiin, merivedenottoputken tiiviste vaihdettiin, jäähdytinvedentäyttösäiliö asennettiin paikoilleen ja kajuutan puolella tehtiin mittaripaneelin sähkötyöt. Yksi pieni ongelmakin ilmeni. Vanha kaasukahva ei sopinut yhteen uuden järjestelmän kanssa ja Maruun asennetaan väliaikainen kahva. Uusi kahva tulee viikon sisään, mutta sitä ei jäädä nyt odottelemaan vaan vesillelasku tapahtuu torstaina. Perhosia on masussa. Uuden koneen kanssa täytyy oppia hetkessä tulemaan toimeen. Ensimmäinen ajo on ovella…

Vanha Perkins 3,1524 jäi eläkkeelle kauden 2018 jälkeen palveltuaan Marussa uskollisesti 38 vuotta.

Marun konehuone on tyhjä. Perkins on nostettu pois ja letkut odottavat Yanmarin asennusta.

Yanmarin peti valmistumassa Marun konehuoneessa.

Kajuutan puolella mittaritaulukin saa uuden ilmeen.

Marun uusi kone on paikoillaan 23.4.2019. Komea, kiiltävä ja puhdas, vielä 😉 Yanmar 3YM 30hv. Pienikokoinen Perkinsiin verrattuna, vie tilaa konehuoneesta vain kolmanneksen.

Yanmar alkaa olla letkutettukin valmiiksi 24.4.2019.

Merivesijäähdyttimen ottoaukko sai uuden tiivisteen ja silikonit. Alkaa olla valmista pohjapuoleltakin… 🙂

Uusi uljas mittaristo

25.4.2019 oli vihdoin koko paketti kasassa ja Maru laskettiin uimaan. Käytiin asentajan kanssa koeajolla ja kaikki pelitti niin kuin pitikin. Ainut korjattava asia oli kaasukahva, joka pistettiin heti tilaukseen. Noin viikon päästä Maru siis käy vielä pienessä asennuksessa, jossa uuden kaasukahvan lisäksi uusitaan kaasuvaijeri. Hauskaa oli, kun koneesta ei saatu ulos täysiä kierroksia. Syynä ei suinkaan ollut liian pieni potkuri vaan väliaikainen kaasukahva, joka yksinkertaisesti otti pöytään kiinni 🙂 Matka kotiin sujui hienosti uuden koneen puksuttaessa hiljaisella äänellä.

Maru jälleen kotilaiturissa 25.4.2019 4,5 kuukauden talvitelakoinnin jälkeen.

Maru sai varakaasukahvan pariksi viikoksi, kun vanha kahva ei ollut yhteensopiva uuden koneen kanssa. Kahvaa ei saatu upotettua pöytään ja se oli hieman hankala muutenkin.

10.5. 2019 Marulla oli huoltopäivä ja uusi kaasukahva saatiin kojetauluun. Nyt on millä kaasutella 🙂 Samalla vaihdettiin kaasuvaijeri.

Pakoputkeen asennettiin vesilukko, jottei mahdollinen ylijäämävesi valu paluupostissa konehuoneeseen.

Keväthuolto ja lasku

Marun keväthuolto alkaa maalis-huhtikuun vaihteessa muutama viikko ennen oletettua laskua. Kevät on melkoista sääennusteiden kyttäämistä ja rannoilla tulee käveltyä normaalia enemmän 🙂 Yleensä vene seisoo koko talven pressun alla koskemattomana, joten pressun irroitus ja kajuutan tuuletus ovat ensimmäiset toimenpiteet. Maru on lasikuidutettu, joten tässä vaiheessa viimeistään mahdolliset kuitupinnan vauriot paikataan. Kuiduttaminen vaatii +15 asteen lämpötilan, joten tähän on syytä varautua jo syksyllä. Eli tiedostaa valmiiksi, jos tällaisia huoltotöitä on edessä. Varsinaisiin huoltoihin kuuluu polttoainesuodattimen vaihto sekä ensimmäisen ajon jälkeen öljyn ja öljynsuodattimen vaihto. Maissa ollessa uudet sinkit kiinnitetään syöpymisen ehkäisemiseksi kalaraudan takapäähän ja peräsimeen. Maruun on laitettu keväisin neljä sinkkiä. Lauhdutin suljetaan ja lisätään jäähdytinnestettä sekä tarkastetaan letkujen kunto moottorista. Ilmanputsari on hyvä tarkastaa. Myös laturinhihnan kunto ja kireys tarkistetaan. Akut kiinnitetään paikoilleen ja tarkistetaan sähköisten vempaimien toimivuus (valot, kaiku, puhaltimet ym). Marussa on erikseen käynnistysakku ja käyttöakku.

Käynnistysakku oikealla ja käyttöakku vasemmalla.

Vanhan Perkinsin moottorin vesipumpun siipipyörän vaihtoväli oli noin kaksi vuotta. Ilman tätä pikkuosaa ei kuitenkaan moottorilla voi ajaa, joten uusi siipipyörä kuuluu varusteisiin, joka kulkee matkassa mukana päivittäin.

Pilssipumpun toimivuus on ehdottomasti tsekattava ennen laskua. Ja sitten se tärkein: Pohjatapin paikoilleen laitto. Ulkopuolelle laitetaan silikonikerros varmistamaan vuotamattomuus. Ennen laskua lokikirjasta tarkastetaan viimeisin tankkaus eli varmistetaan, että polttoainetta löytyy tankista. Keula- ja peränarujen kunto on myös hyvä testata. Ja tietysti mukana on oltava ensimmäisestä ajosta lähtien riittävä määrä pelastusliivejä sekä toimiva sammutin, mela ja ankkuri köysineen. Myös pollarien kunto on hyvä tsekata ennen mereen laskua.

Pohjatapin kolo sijaitsee pilssissä, veneen alimmassa kohdassa.

Pohjatapin kolo ulkoapäin katsottuna.

Marun pohjatappi, joka on syytä muistaa laittaa paikoilleen ennen vesillelaskua 🙂

Pohjatappi paikoillaan ulkoapäin.

Pohjatappi paikoillaan sisältäpäin.

Silikonilla varmistettu pohjatapinkolo. Maru alkaa olla valmiina kauteen 🙂

Itse lasku tapahtuu traktorin vetämän trailerin päällä. Traileri peruutetaan veneen alle, samalla avustajat poistavat sitä mukaa sivupukkeja ja palikoita veneen sivuilta ja alta. Nykyajan trailereissa on sivuttaissuuntaiset suoristajat ja kelkka, jonka avulla vene saadaan ilman lihasvoimaa oikeaan asentoon ja kulkemaan veteen ilman sen suurempia apuja. Laskussa avustajat pitävät keula- ja peränarusta kiinni ja ohjaavat veneen laskupaikan vierellä olevaan laituriin.

Marun lasku mereen keväällä 27.4.2018 veneiden talvisäilytyspaikalta Kuusisesta.

Kun vene on vedessä, päräytetään moottori käyntiin. Meriläisessä on tarkastettava, että merivesijäähdytysjärjestelmä toimii. Eli paapuurin puolelta tulevasta juorusta tulee vesi ulos sekä pakoputkesta roiskii myös vettä. Mahdollisen tihkumisvuodon pohjatapista huomaa kyllä välittömästi eli kannattaa pitää näkyvyys pohjatappiin ennen ajoon lähtöä. Kun kaikki toimii, on aika vetäistä hymy huulille ja lähteä nauttimaan kevään ensimmäisestä merimatkasta. Hyvää tuulta kaikille 🙂

Talvitelakointi ja huolto

Marun kausi on tavanomaista pidempi. Se on meille välttämätön kulkuväline, sillä yhteysaluksella emme pääse kulkemaan päivittäin mantereelle töihin. Vene on siis vedessä jäiden tuloon asti. Pikkupakkaset eivät ole este veneilylle. Vasta kiinteän jään muodostuminen Kuutsalon kylänlahdelle on se deadline, jolloin Maru nousee talviunille. Pakkaskeleillä on huolehdittava siitä, ettei pinnan yläpuolella olevat vesiletkut jäädy. Venettä siis käytetään useamman kerran päivässä ja moottoritilaan voi myös ohjata sisälämmittimen puhalluksen.

Talvi teki tuloaan aikaisin vuonna 2016, joten Maru nousi talviunille jo 9. marraskuuta, täkki lumessa. Paikkana Sapokan ramppi Tulikukon vieressä.

Nosto tapahtuu samaan tapaan kuin laskukin, traktorin ja trailerin avulla. Trailerilta alas otettaessa vene pukitetaan keula aavistuksen koholle, jotta vesi valuu pohjatapin reiästä ulos ja veneen pilssi ja kupeet pääsevät kuivumaan. Pukituksen jälkeen pohjatappi irrotetaan.

Kaikki sellaiset irtotavarat, jotka ovat alttiita kosteudelle, otetaan pois talveksi kajuutasta. Itse otan sänkyjen patjat pois ennen viimeistä ajoa. Pelastusliivit, lokikirja, mahdollisesti jotkin työkalut ym. viedään kuiviin tiloihin veneestä. Akut irrotetaan ja viedään huoneenlämpöön talveksi lataukseen. Viimeisin tankkaus on hyvä olla lokissa tai muualla muistissa, jotta keväällä tietää polttoainetilanteen. Kummasti sen asian unohtaa talven aikana, milloin on tankattu ja kuinka paljon sitä on tankissa. Kondensioveden varalta tankin voi myös jättää aivan täyteen.

Vanhan koneen toimenpiteisiin kuului, että lauhdutin avattiin, jotta vesi ei jäätynyt siihen. Merivesijäähdytyksen putkisto tyhjennettiin käynnistämällä moottori hetkeksi kuivalla maalla, jotta vesi poistui jäähdytyssysteemistä. Uudesta koneesta makeavesijäähdytystä ei tyhjennetä talveksi lainkaan, sillä pakkasnesteen pakkasenkestävyys on -40 astetta. Merivesijäähdytysjärjestelmään ajetaan glykolit sisään irrottamalla merivedenottoletku pumpun päästä irti ja laittamalla irtoletku tilalle, jonka toinen pää on upotettu glykoliin. Glykoleita on erilaisia. Tärkeintä on, että pakkasenkestävyys on riittävä, yli -35 astetta. Marun järjestelmään laitetaan biohajoavaa propyleeniglykolia, jotta telakalla pakoputkesta ulostuleva neste ei saastuta maa-aluetta ja keväällä mereenlaskun jälkeen käynnistys on ympäristöystävällisempää.

Marussa kajuuttaan jätetään talveksi kosteudensyöjä, joka imee itseensä nuoskakelien aikana syntyvää kosteutta. Ennen pressutusta veneen pohja on hyvä pestä, jos levää tai näkinkenkiä on pohjassa. Myös kuitupinta tarkistetaan kauttaaltaan. Pressutuksessa on tärkeää laittaa pressu niin, että ei pääse syntymään kuoppaa satavalle painavalle vedelle tai lumelle, joka jäätyessään hajottaa pressun. Narut on hyvä vetää mahdollisimman tiiviisti ja tiuhaan kylkiä pitkin, sillä puuskatuulet tekevät melkoisia tepposia veneiden päällä oleville peitoille. Jos kelit ovat kovin vaihtelevia talvella, kannattaa veneen sisällä käydä kesken talvitelakka-ajankin.

Lasikuitupaikkaus

Marun toissasyksynä saadut kolhut kotilaiturissa vaativat paikkausta. Lasikuitupaikkaus on helppo tehdä mutta se vaatii hieman pohjatyötä. Motonetista löytyi lasikuitupaikkauspakkaus, jossa mukana oli tarvittavat aineet eli hartsia, kovetinta ja pala lasikuitumattoa. Lisäksi tarvitaan hanskat, lasikuidutukseen tarkoitettu tela tai pieniä alueita varten vaihtoehtoisesti maalisuti. Lisäksi esityötä varten hiomakone tai -paperia, harja ja riittävän ilmastoitu paikka, sillä myrkkyjen höyryt käyvät päähän.

Ensin paikattava alue putsataan, hiotaan ja sitä ympäröivä alue karhennetaan riittävän laajalta alueelta kuitumattoa varten. Mattoa siis laitetaan kymmenisen senttiä yli paikattavan kohdan. Hionnan ja karhennuksen jälkeen pölyt ja irtolika harjataan pois. Sen jälkeen tehdään hartsista ja kovettimesta seos. Kovetinta laitetaan 1-2 % hartsin määrästä. Tämän jälkeen on aikaa 30-45 minuuttia työstää kuidutus. Ensin sivellään seosta laajasti siihen kohtaan, johon matto laitetaan. Sitten matto päälle ja pensselillä tai telalla poistetaan tarkasti kaikki ilmakuplat maton alta. Samalla voi sutia seosta lisää matolle, jos matto ei tartu kunnolla. Maton reunat kannattaa sutia märäksi hartsiseoksella niin, että ne liimautuvat pintaan, jolloin viimeistelytyö on helpompaa, kun reunat eivät repsota.

Jos vauriokohta tarvitsee tasoitusta tai tuntuu ettei yksi mattokerros riitä (yleensä on hyvä laittaa vähintään kaksi mattokerrosta), voi kuidutusta jatkaa heti seuraavalla kerroksella. Eli jälleen seosta ensimmäisen maton päälle ja siihen samaan tapaan uusi matto ja reunat jälleen tasaisiksi. Kun koko paikkaus on valmis, annetaan lasikuidun kovettua rauhassa. Vuorokauden jälkeen paikkaus on varmasti työstövalmis. Maalausta varten etenkin maton saumakohdat ja muukin alue hiotaan ja sen jälkeen alue putsataan pölystä huolellisesti. Alueesta riippuen, sen voi myös pestä ennen maalausta. Sitten vaan sutimaan uutta ilmettä.

Marun keulan saamat, työstämättömät hankaumat ja kolhut ennen kuidutusprosessin aloittamista.

Vauriokohdat on tasoitettu hiomakoneella ja täkkiä sekä keulaa on karhennettu hiomapaperilla.

Vauriokohdat on peitetty lasikuitumatoilla. Viimeistely on vielä tässä kuvassa kesken.

Maalausta vaille viimeistelty keula ja täkki.

Ensimmäinen maalikerros vedetty, nirhaumat ovat häipyneet 😀

Moottorin osat ja käyttöohje

Yanmar YM-sarjan käyttöohje (pdf)

Imuilman puhdistin ja äänenvaimennin suojelee moottoria ilman epäpuhtauksilta ja vähentää melua ilmanotosta. Elementti tulisi puhdistaa 250 käyttötunnin tai yhden käyttövuoden välein sen mukaan, kumpi tulee ensin.

Imuilman puhdistin ja äänenvaimennin.

Polttonestejärjestelmä on ilmattava käsin esimerkiksi polttonestesuodattimen vaihdon yhteydessä tai jos moottori ei käynnisty useiden yritysten jälkeen. Ilmausruuvia löysätään 2-3 kierrosta. Sen jälkeen liikutetaan edestakaisin polttonesteen esitäyttövipua, kunnes ilmausruuvista ulos tuleva polttoneste alkaa virrata tasaisesti eikä siinä ole ilmakuplia. Suodattimen alle on suositeltavaa laittaa astia, joka kerää ulostulevan polttonesteen talteen. Lopuksi ilmausruuvi kiristetään.

Polttonesteen syöttöpumppu. Polttonesteen esitäyttövipu vasemmalla.

Polttonestesuodatin. Polttonestejärjestelmän ilmausruuvi on ylhäällä oikealla.

Polttonesteen ruiskutuspumppu.

Moottorissa on kaksi jäähdytysjärjestelmää. Moottoria jäähdyttää suljettu jäähdytyspiiri, jonka jäähdytysnestettä (makeaa vettä ja jäätymisenestoainetta) jäähdyttää merivesijäähdytys lämmönvaihdinta käyttäen.

Suljetun jäähdytysjärjestelmän nestesäiliön täyttötulpassa on paineventtiili, joka vapauttaa yli pursuavan höyryn ja kuuman veden paisuntasäiliöön. Moottorin pysähtyessä jäähdytysneste jäähtyy ja paine laskee. Tällöin täyttötulpan tyhjiöventtiili aukeaa ja lähettää jäähdytysnesteen takaisin paisuntasäiliöstä. Normaalisti jäähdytysnestettä lisätään vain paisuntasäiliöön.

Suljettua jäähdytysjärjestelmää ei suositella pidettäväksi tyhjänä veneen telakoinninkaan aikana, koska neste suojaa järjestelmää myös korroosiolta. Tällöin on varmistettava, että nesteen pakkasenkesto on riittävä. Yanmarin suosittelemaa omaa pitkäikäistä jäähdytysnestettä käytettäessä pakkasenkestävyys on -40 astetta ja se on valmis käytettäväksi sellaisenaan. Jäähdytysnesteen vaihtoväli on tällöin kaksi vuotta, muuten jäähdytysneste suositellaan vaihdettavaksi vuosittain.

Jäähdytysnestesäiliö ja lämmönvaihdin.

Jäähdytysnestepumppu

Jäähdytysnesteen paisuntasäiliö.

Jäähdytysnesteen tyhjennystulppa.

Merivesipumppu pumppaa merivettä aluksen ulkopuolelta jäähdytysjärjestelmään. Pumpussa on vaihdettava kuminen juoksupyörä, jonka kunto on tarkastettava 250 käyttötunnin tai vuoden välein, kumpi tulee ensin. Juoksupyörä suositellaan vaihdettavaksi 1000 käyttötunnin tai neljän vuoden välein, kumpi tulee ensin.

Merivesipumppu.

Meriveden tyhjennystulppa.

Moottoriöljylle on kaksi täyttötulppaa, joista voi käyttää kumpaa tahansa. Moottorin suunnittelussa on otettu huomioon se, kumman käyttö on helpompaa erilaisissa asennuksissa. Moottoriöljy suositellaan vaihdettavaksi ensimmäisen 50 käyttötunnin jälkeen ja sen jälkeen 150 käyttötunnin jälkeen tai vuosittain kumpi tulee ensin. Täyttömäärä on 2,8 litraa.

Moottoriöljyn API-luokituksen tulee olla CI-4 tai uudempi (CJ-4, CK-4). Suositeltu SAE-viskositeettiluokka on 15W-40 tai 10W-30.

Moottoriöljyn täyttötulppa moottorin sivulla.

Moottoriöljyn täyttötulppa moottorin päällä.

Moottoriöljyn mittatikku.

Moottoriöljysuodatin

Merikytkin ja merikytkimen öljyn täyttöaukko.

Käynnistysmoottori ja vaihtovirtalaturi

Käynnistysmoottori

Vaihtovirtalaturi