Rahtialukset

Kotkan pienvenesataman Sapokan editse kulkee päivittäin rahtilaivoja laivaväylää pitkin. Suurin osa laivoista jää Mussalon satamaan, jolloin laivat eivät kulje pienveneiden seassa. Liikennöinti on kuitenkin kohtuullisen suurta myös Hietasen satamassa, jolloin laivat ohjautuvat Kuusisen ränniä pitkin kauempana Hietasessa oleviin laitureihin. Myös Sunilaan matkalla olevat alukset ohjautuvat samaa väylää pitkin. Matkalla kotiin ja mantereelle bongaamme usein näitä merten jättiläisiä. Välillä tulee tilanteita, jolloin Haminasta laiva saapuu Mussaloon, tai jatkaa muutoin matkaa länteen, Ruotsinsalmenväylää pitkin. Ollaan päästy nautiskelemaan tilanteesta, jossa rahtilaiva kulkee aivan Marun vierellä, jolloin suuruusero konkretisoituu. Kohtaamistilanteissa pienvene on aina väistämisvelvollinen, rahtilaivat kun eivät voi poiketa väylältä.

Merita täydessä lastissa menossa Sunilaan 12.3.2019.

Solstraum redillä Mussalon edustalla 26.2.2019

Ursula Essberger odottelemassa pääsyä laituriin Mussalon edustalla 26.2.2019.

Valtava Oborishte Mussalon satamassa laiturissa 26.2.2019.

Alankomaiden lipun alla seilaava Vikingbank ajamassa Sunilaan aamulla 21.2.2019. Pituus 142,65 m, leveys 15,87 m ja syväys 5,3 m. Rakennusvuosi: 2012.

Gällnö redillä Mussalon sataman edessä 18.2.2019.

Adriata täydessä lastissa redillä Kuusisen edustalla 3.1.2019.

Symphony Spirit poistumassa Kotkasta 15.12.2018.

Ina Lehmann Hallan satamassa 5.12.2018.

Nordic Diana 21.11.2018 kokka kohti Ruotsinsalmea.

Siegfried Lehmann poistumassa Kotkasta 15.10.2018. Rakennusvuosi 2005.

Tina Ruotsinsalmessa 24.9.2018. Pian kuvan ottamisen jälkeen se ajoi Marun rinnalle ja ohi.

Indian Bulker Mussalon satamassa 22.8.2018.

Sylve poistumassa Kuusisen rännistä 12.8.2018.

Seagard matkalla Hietaseen 25.7.2018.

Kiisla poistumassa Haminasta 6.6.2018.

Nordic Marianne redillä Mussalon sataman edustalla 25.5.2018.

Nord Stream 2 maakaasuputkihankkeen asennusalus Seahorse 24.5.2018 Mussalon sataman edustalla.

Ro-ro alus Kraftca saapumassa Kotkaan 24.5.2018. Omistaja Spliethoff, varustamo Transfennica. Rakennusvuosi 2006. Jääluokitus 1A Super. Pituus 205 m, leveys 25,5 m ja syväys 8,4 m. Nopeus 22 solmua.

Navalis redillä Kuusisen vieressä 17.5.2018.

Lisa Lehmann kääntymässä Ruotsinsalmenväylälle 17.5.2018.

Prima Celina Kotkan edustalla 15.5.2018. Varustamo Prima Shipping.

Autolautta Viking Constanza poistumassa Hietasen satamasta 8.5.2018.

Isidor tulossa Hietasesta 28.4.2018. Rakennusvuosi 1993.

Plyca saapumassa Hietaseen 13.4.2018.

Baltic Shearwater 10.4.2018 Mussalon sataman edustalla.

Ro-ro alus m/s Timca porskuttaa kevätjäissä 5.4.2018. Pituus 205 m, leveys 25,5 m ja syväys 8,4 m. Nopeus 22 solmua. Varustamo: Transfennica. Jääluokka 1A Super.

Ro-ro alus m/v Bore Bank 5.3.2018. Valmistunut vuonna 1998. Pituus 138,5 m, leveys 22,65 m ja syväys 7,1 m. Nopeus 20 solmua. Jääluokka 1A Super.

Misana poistumassa Hietasesta 19.12.2017.

Astoria utuisella merellä Kuutsalon itäpuolella 27.9.2017.

Ro-ro alus Pulpca poistumassa Kotkasta Kuusisen rännissä 8.9.2017. Rakennusvuosi 2008. Varustamo/omistaja: Spliethoff, Alankomaat. Operaattori Transfennica. Pituus 205 m, leveys 25,5 m ja syväys 8,4 m. Nopeus 22 solmua.

Ro-ro alus m/s Finnsea tulossa Hietasesta 23.8.2017. Jääluokka: 1A. Nopeus 21 solmua. Rakennusvuosi: 2011 Varustamo: Finnlines Group. Leveys 26.5 m, pituus 188.4 m ja syväys 6.9 m.

Wagenborg Kuutsalon itäpuolella, matkalla Haminaan 20.8.2017.

Ro-ro alus m/s Finnpulp lipumassa kohti Hietasta 16.8.2017. Jääluokka: 1A. Nopeus 20 solmua. Rakennusvuosi: 2002. Varustamo: Finnlines Group. Leveys 26.5 m, pituus 187.1 m ja syväys 7.1 m.

Aphrodite Leader matkalla Kotkasta poispäin 11.8.2017.

Jeanette Kotkan edustalla 28.7.2017.

Dumlupinar Mussalon sataman edustalla 20.6.2017.

Conmar Island redillä Mussalon sataman edustalla 15.6.2017.

Miranda saapumassa Kotkaan 7.6.2017.

Tankos poistumassa Hietasesta ahtojäissä Kuusisen rännissä 23.3.2017.

Nordic Sola Kotkan edustalla 13.2.2017.

Marietje Nora lähdössä Kotkasta 11.7.2016.

Vekara poistumassa Kotkasta 11.7.2016.

Ro-ro alus m/s Finnwave satamassa 29.6.2016. Jääluokka: 1A. Nopeus: 21 solmua. Rakennusvuosi: 2012/2018 Varustamo: Finnlines Group Leveys 26.5 m Pituus 217.8 m Syväys 7.1 m

Ro-ro alus m/s Finnbreeze Kotkan edustalla matkalla Hietaseen 13.6.2016. Jääluokka: 1A. Nopeus 21 solmua. Rakennusvuosi: 2011. Varustamo: Finnlines Group. Leveys 26.5 m, pituus 188.4 m ja syväys 7.1 m.

Anne Dorte matkalla Haminan suuntaan 6.6.2016.

Autonkuljetuslautta Auto Bay poistumassa Hietasesta Kuusisen kohdalla 3.5.2016.

Ro-ro alus m/s Finnsky Kotkan edustalla 13.7.2015. Jääluokka: 1A. Nopeus 21 solmua. Rakennusvuosi: 2012. Varustamo: Finnlines Group Leveys 26.5 m, pituus 217.8 m ja syväys 7.1 m.

Ro-ro alus m/s Pauline Russ matkalla poispäin Kotkasta 13.7.2015. Jääluokitus 1A Super. Pituus 153,45 m, leveys 20,6 m ja syväys 7 m. Nopeus 24 solmua. Varustamo: Transfennica. Rakennusvuosi 1999.

Palaa Merellä-sivustoon